Maak jij content voor op social media of een blog? Dan is het de hoogste tijd om content pilaren in te zetten!
Wat zijn content pilaren?
Content pilaren zijn categorieën die dienen als richtlijn voor jouw content. Het geeft je houvast bij het kiezen van onderwerpen voor je social media posts.
De voordelen van content pilaren
Ik adviseer om content pilaren in te zetten om drie redenen.
1. Het helpt om specifiek te targeten
Door de vier pilaren aan te houden is het makkelijker om specifieke mensen te targeten, want je kan specifiekere onderwerpen per categorie aankaarten.
2. Het bespaart tijd
Je kan veel sneller schakelen bij het bedenken van content. Want je hebt die richtlijnen al en kan zo makkelijker en gerichter onderwerpen bedenken binnen die categorieën.
3. Nu kan je gestructureerd vooruit plannen
Het brengt structuur aan bij het plannen van je posts. Zodra je al die content ideeën op een rij hebt, kan je voor de komende maanden al plannen waar je over wilt posten en daar voorbereidingen voor treffen.
De 4 content pilaren
Promotie
Deze categorie draait om het promoten van jouw product of service.
Je bent snel geneigd al je posts te laten draaien om wat je verkoopt. Maar constant je aanbod benoemen is niet waar mensen op zitten te wachten. Het kan ze zelfs heel erg afschrikken, omdat het voelt alsof je ze alleen maar iets probeert te verkopen. Daarom is het ook belangrijk om meerdere pilaren in te zetten.
Educatie
Een goede manier van waarde bieden is door jouw (potentiële) klanten iets leren.
Als je meer mensen iets leert, kan je je doelgroep zelfs vergroten. Het maakt ook dat mensen jou gaan zien als de expert – dat schept weer vertrouwen.
Je kan op verschillende manieren iets bijbrengen. Bijvoorbeeld door middel van een instructie video, een carousel post met informatie, of een gratis voorproefje van jouw product of dienst.
Wees niet bang om te veel weg te geven. Want door die 'expertstatus' te winnen, komen mensen uiteindelijk naar jou toe, omdat ze erop vertrouwen dat jij hen verder kan helpen.
Inspiratie
Met deze content pilaar ligt de focus op het inspireren van jouw doelgroep.
Inspireer mensen met jouw persoonlijke gedachten, mindset of een inspirerende quote. Deel succesverhalen en laat before & afters zien, om het beeld te schetsen dat zij dat ook kunnen bereiken met jouw service of product. Plant dat zaadje door iets te geven om over na te denken wat relevant is binnen jouw branche.
Vermaak
Het belangrijkste van deze categorie is dat je ervoor zorgt dat je je volgers vermaakt en het interessant of grappig is én dat het voor interactie zorgt.
Maak een story of ga live op je Facebook of Instagram. Beantwoord vragen, deel een leuk verhaal of neem ze mee behind the scenes. Of plaats memes en nieuwtjes die relevant zijn binnen jouw branche.
Aan de slag met content pilaren
Nu je begrijpt wat elke pilaar inhoudt stel ik voor dat je gaat brainstormen. Schrijf alles op wat onder één van de pilaren zou passen.
Hier is een voorbeeld voor een fitness coach:
VERMAAK: Dans/workout challenge, fitness memes, een sketch over veel voorkomende smoesjes om niet te sporten
INSPIRATIE: Deel jouw persoonlijke fitness journey, showcase de transformatie van een klant
EDUCATIE: Geef tips voor een goede houding, deel gezonde recepten en geef voedingsadvies
PROMOTIE: Promoot jouw groepslessen en 1-op-1 sessies
Persoonlijk advies nodig?
Wil je graag samen een content plan opstellen die ijzersterk op vier pilaren staat? Ik denk graag met je mee! Stuur een mail naar hello@digitallane.nl en dan kletsen we snel verder.
Comments