Welke ingrediënten heb je nodig om een goede merk- of bedrijfsnaam te kiezen?
Dit zijn de 3 ingrediënten om in acht te nemen:
Ingrediënt 1: Strategisch
Betekenisvol: Is het relevant voor jouw boodschap, verhaal en/of thema's?
Flexibel: Is het flexibel voor toekomstige groei van o.a. producten en collecties, en limiteert het niet?
Onderscheidend: Zal het uitblinken tussen alle competitie in jouw industrie?
Ingrediënt 2: Creatief
Memorabel: Zal de naam blijven hangen, is het uniek en herkenbaar?
Klinkt goed: Rolt het goed over de tong? Is het leuk om te horen?
Oogt goed: Ziet het woord en de spelling er goed uit?
Ingrediënt 3: Technisch
Legaal beschikbaar: Heb je gecheckt of de naam beschikbaar is voor het domein, social media gebruikersnamen, Trademarks, bedrijfsregistratie bij de KvK, etc?
Internationaal: Heb je gecheckt of het woord in andere talen beledigend is?
Makkelijke uitspraak en spelling: Is de naam makkelijk uit te spreken, of zeggen veel mensen het fout? Kan iedereen het spellen, of zullen ze je online moeilijk kunnen vinden?
Tip: Gebruik de bovenstaande ingrediënten om jouw bedrijfsrecept te creëren.
Mijn favoriete merknamen zijn YouTube, Tony's Chocolonely, Groupon, Too Faced Cosmetics, In-N-Out Burger, GoPro, en zo kan ik er nog wel meer opnoemen. Stuk voor stuk zijn ze memorabel en hebben ze een dubbele betekenis of slimme combinatie van woorden.
Heb jij al de perfecte naam gevonden voor jouw bedrijf? Kijk vooral af bij merken waar jij naar op kijkt, zowel in jouw branche als daarbuiten.
Wil je dat ik meedenk? Contact hello@digitallane.nl en boek een 1:1 sessie waarin we samen gaan brainstormen en een toffe, passende naam bedenken voor jouw toekomstige bedrijf.
Comments