Logo’s zijn een cruciaal deel van een merkidentiteit. Kijk eens om je heen. Logo’s zijn overal. Op je schoen, je scherm en elke hoek van de straat. Een goed logo is herkenbaar en reflecteert het karakter van het bedrijf.
Wanneer je een nieuw logo laat maken is het goed om te weten welke opties er zijn. Er zijn namelijk verschillende soorten logo’s. Van een los symbool tot een tekst, of combinatie van beide.
Benieuwd naar de verschillende soorten logo's? Scroll verder!
De 7 verschillende soorten logo's.
Logo #1 - Abstract
Een abstract logo is een symbool wat niet is afgeleid van een echt object zoals bij pictogram logo's, maar is eerder iets metaforisch. Gezien het geen specifiek object vertegenwoordigd kan je all out gaan en iets super unieks maken.
Als je gaat voor een abstract logo, denk dan goed na over de kern van je bedrijf. Wat voor gevoel wil je dat het reflecteert? Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Airbnb. Hierin zie je een A, maar er zitten ook meerdere iconen in verborgen. Bijvoorbeeld een omgekeerd hartje, het welbekende locatie icoon, en een poppetje met zijn armen omhoog. Alle belangrijke punten van Airbnb in één: Locaties, liefde en mensen.
Meer voorbeelden: Pepsi, Olympische Spelen, Microsoft, Adidas, Nike.
Logo #2 - Mascotte
Mascot-logo's bestaan uit geïllustreerde karakters die fungeren als visuele representaties of "ambassadeurs" voor een merk. Ze kunnen van alles zijn, van fictieve wezens tot echte mensen, zolang ze maar de identiteit van het merk weerspiegelen.
Zo gebruikt KFC het portret van oprichter Harland David Sanders als mascotte. En kennen we allemaal de man met de snor van Pringles, die kale MrClean, of de bakker in het logo van Bolletje.
Meer voorbeelden: Wendy's, Pringles, Monopoly, Kellogg's, Android, MailChimp.
Logo #3 - Pictogram
Pictogram logo's (ook wel logo symbolen of beeldmerken genoemd) zijn grafische pictogrammen, symbolen of afbeeldingen die de identiteit of activiteit van het merk weerspiegelen. Normaal gesproken vertegenwoordigen dit soort logo's een object of dier uit de echte wereld. Enkele van de beste logo's die symbolen gebruiken, zijn van het soort dat je meteen weet welk merk het is, zodra je ze ziet.
Voorbeelden: Apple, WNF, Twitter, Snapchat, Playboy, Puma.
Logo #4 - Embleem
Van alle logo's is het emblem logo misschien een van de meer traditionele opties. Embleem logo's, ook wel badge logo's genoemd, lijken meestal op wapenschilden. Ze combineren tekst en symbolische beelden om sierlijke ontwerpen te vormen. Tegenwoordig wordt er een modernere weg ingeslagen hiermee en worden de ontwerpen steeds minimalistischer.
Als je overweegt of een embleem geschikt is voor jouw merk, denk dan eens aan de branche waarin je je bevindt. Hoewel er geen regels zijn, is dit type logo vooral populair bij universiteiten, sportteams en koffiemerken.
Voorbeelden: Starbucks, Harvard, NFL, BMW, Harley Davidson, UPS, Warner Bros.
Logo #5 - Letter mark
Een letter logo is, zoals je al kan raden, een logo dat bestaat uit letters. Vaak een afkorting, zoals H&M of NASA. Deze merken staan tegenwoordig ook bekend om hun afkorting. Je hoort bijvoorbeeld niet vaak meer iemand naar H&M refereren als Hennes en Mauritz. En National Aeronautics and Space Administration is al helemaal een mond vol.
Voorbeelden: H&M, C&A, HP, HBO, NASA, Facebook, Pinterest.
Logo #6 - Word mark
Een 'word mark' is een logo waarbij een woord, de bedrijfsnaam, centraal staat. Denk aan IKEA, die door middel van een herkenbaar font en twee kleuren een bekende identiteit heeft neergezet.
Deze logo's worden vaak uniek gemaakt door gepersonaliseerde typografie.
Meer voorbeelden: Coca Cola, Hema, FedEx, Google, Netflix.
Logo #7 - Combinatie mark
Als laatste hebben we een combinatie van tekst en een icoon. Denk aan de eerder genoemde sportmerken zoals Adidas, Nike en Puma. Hun iconen zijn alleenstaand al herkenbaar, maar worden ook vaak gebruikt in combinatie met de bedrijfsnaam.
Meer voorbeelden: Taco Bell, Dove, Doritos, Burger King, Domino's Pizza, MasterCard.
Welk type logo past bij mijn merk?
Keuzes tijdens het design proces hangen af van je kernwaarden, de branche waarin je je bevindt, jouw product/dienst en nog veel meer.
Een logo type kiezen kan ingewikkeld lijken, maar weet dat je je niet hoeft te limiteren tot één soort logo. Het is juist heel fijn om meerdere versies van het logo te hebben, zodat je deze op verschillende plekken en situaties kan gebruiken. Twee tot drie logo variaties zijn altijd fijn om te hebben.
Wil jij een nieuw logo laten ontwerpen? Contact hello@digitallane.nl en laten we samen je merk naar een nieuw level tillen.
Comentarios