Vraag jij je af op welk social media platform jij écht aanwezig moet zijn? En waar jouw digitale marketinginspanningen de meeste vruchten zal afwerpen? Ik heb een korte en simpele gids gemaakt om het beste platform te kiezen voor jouw bedrijf.
Doelen van elk platform
Het platform | Het doel |
Om in contact te blijven | |
Om geïnformeerd te worden | |
Om te netwerken | |
Om geïnspireerd te worden | |
Om ideëen op te doen | |
TikTok | Om gezien te worden |
Beste voor
Link kliks
Mond-op-mond reclame
Bewustzijn creëren
Event registraties
Delen in niche groepen
Belangrijkste onderscheidende eigenschap
Facebook is hét platform, maar dat betekent niet dat jij er iets aan hebt. De laatste jaren hebben veel gebruikers ervoor gekozen Facebook achter zich te laten en zich te focussen op andere platform (zoals Instagram, wat ook van Meta is). Dat gezegd hebbende, is er geen betere plek voor interactie met potentiële klanten.
Relevant voor deze bedrijfstypes
Lokale fysieke winkels
Non-profit organisaties
B2B Bedrijven
Beste voor
Link kliks
Interactie en verbinding
Winkelbezoeken
Belangrijkste onderscheidende eigenschap
Snel veranderende, actuele, nieuws aangedreven platform. Sterk klantenservice element, wees bereid om vrage te beantwoorden op tweets en berichten van klanten op dit platform.
Relevant voor deze bedrijfstypes
Retail
Non-profit organisaties
Magazines & Media Outlets
Beste voor
Link kliks
Event registraties
Netwerken
Belangrijkste onderscheidende eigenschap
De meeste platformen zijn gemaakt om te focussen op de persoonlijke interesses van gebruikers. Maar LinkedIn is echt een professioneel, werk-gefocust platform.
Relevant voor deze bedrijfstypes
Luxe Goederen & Diensten
Softwareleveranciers
B2B Bedrijven
Beste voor
Winkelbezoek
Mond-op-mond reclame
Bewustwording
Interactie en verbinding
Belangrijkste onderscheidende eigenschap
Er zijn weinig manieren om iets te linken op Instagram, dus dit is echt een platform om je te richten op branding, je merk bouwen. Je hebt een heleboel kwaliteit foto’s en video’s nodig om actief te blijven op dit platform.
Relevant voor deze bedrijfstypes
Horecagelegenheden
Reisbureaus
Kunst/Design gerelateerd, zoals Musea & Makers/Artiesten
Retail
Beste voor
Link kliks
Belangrijkste onderscheidende eigenschap
Pinterest is echt een niche platform, ondanks wereldwijd gebruik. Perfect voor bedrijven die te maken hebben met plannen, design, creëren, maken. Voornamelijk vrouwelijke doelgroep.
Relevant voor deze bedrijfstypes
Horeca gelegenheden
Interieur Design
Trouwlocaties
Kledingmerken
TikTok
Beste voor
Bewustzijn creëren/Gezien worden
Entertainment
Belangrijkste onderscheidende eigenschap
TikTok is een video-only platform met 4 manieren om gezien te worden: Doordat iemand je volgt, via hashtags, door trending sounds te gebruiken, of door op de For You pagina te belanden. Met een beetje creativiteit en door mee te doen aan trends, kan je snel groeien op TikTok en jouw bedrijf onder de aandacht krijgen.
Relevant voor deze bedrijfstypes
(Kleine) retail merken met producten (als producten worden aanbevolen op TikTok zijn mensen 1.4x sneller geneigd onderzoek te doen naar het product!)
Makers, designers, kunstenaars
Educatieve sector
Coaches
Ben jij er al uit waar jouw bedrijf thuis hoort? Denk je meer te halen op meerdere platformen, of ga je specialiseren en focussen op één platform?
Ik help je graag op weg in jouw keuze! Ik kan je adviseren óf het uit handen nemen. Mail me voor meer info, dan kunnen we bespreken wat ik voor je kan betekenen! ♡ hello@digitallane.nl
Comments