top of page
Sam Beumkes

Het juiste social media platform kiezen voor jouw bedrijf

Vraag jij je af op welk social media platform jij écht aanwezig moet zijn? En waar jouw digitale marketinginspanningen de meeste vruchten zal afwerpen? Ik heb een korte en simpele gids gemaakt om het beste platform te kiezen voor jouw bedrijf.



Doelen van elk platform

Het platform

Het doel

Facebook

Om in contact te blijven

Twitter

Om geïnformeerd te worden

LinkedIn

Om te netwerken

Instagram

Om geïnspireerd te worden

Pinterest

Om ideëen op te doen

TikTok

Om gezien te worden

Facebook


Beste voor

  • Link kliks

  • Mond-op-mond reclame

  • Bewustzijn creëren

  • Event registraties

  • Delen in niche groepen


Belangrijkste onderscheidende eigenschap

Facebook is hét platform, maar dat betekent niet dat jij er iets aan hebt. De laatste jaren hebben veel gebruikers ervoor gekozen Facebook achter zich te laten en zich te focussen op andere platform (zoals Instagram, wat ook van Meta is). Dat gezegd hebbende, is er geen betere plek voor interactie met potentiële klanten.


Relevant voor deze bedrijfstypes

  • Lokale fysieke winkels

  • Non-profit organisaties

  • B2B Bedrijven


 

Twitter


Beste voor

  • Link kliks

  • Interactie en verbinding

  • Winkelbezoeken


Belangrijkste onderscheidende eigenschap

Snel veranderende, actuele, nieuws aangedreven platform. Sterk klantenservice element, wees bereid om vrage te beantwoorden op tweets en berichten van klanten op dit platform.


Relevant voor deze bedrijfstypes

  • Retail

  • Non-profit organisaties

  • Magazines & Media Outlets


 

LinkedIn


Beste voor

  • Link kliks

  • Event registraties

  • Netwerken


Belangrijkste onderscheidende eigenschap

De meeste platformen zijn gemaakt om te focussen op de persoonlijke interesses van gebruikers. Maar LinkedIn is echt een professioneel, werk-gefocust platform.


Relevant voor deze bedrijfstypes

  • Luxe Goederen & Diensten

  • Softwareleveranciers

  • B2B Bedrijven


 

Instagram


Beste voor

  • Winkelbezoek

  • Mond-op-mond reclame

  • Bewustwording

  • Interactie en verbinding


Belangrijkste onderscheidende eigenschap

Er zijn weinig manieren om iets te linken op Instagram, dus dit is echt een platform om je te richten op branding, je merk bouwen. Je hebt een heleboel kwaliteit foto’s en video’s nodig om actief te blijven op dit platform.


Relevant voor deze bedrijfstypes

  • Horecagelegenheden

  • Reisbureaus

  • Kunst/Design gerelateerd, zoals Musea & Makers/Artiesten

  • Retail


 

Pinterest


Beste voor

  • Link kliks


Belangrijkste onderscheidende eigenschap

Pinterest is echt een niche platform, ondanks wereldwijd gebruik. Perfect voor bedrijven die te maken hebben met plannen, design, creëren, maken. Voornamelijk vrouwelijke doelgroep.


Relevant voor deze bedrijfstypes

  • Horeca gelegenheden

  • Interieur Design

  • Trouwlocaties

  • Kledingmerken


 

TikTok


Beste voor

  • Bewustzijn creëren/Gezien worden

  • Entertainment


Belangrijkste onderscheidende eigenschap

TikTok is een video-only platform met 4 manieren om gezien te worden: Doordat iemand je volgt, via hashtags, door trending sounds te gebruiken, of door op de For You pagina te belanden. Met een beetje creativiteit en door mee te doen aan trends, kan je snel groeien op TikTok en jouw bedrijf onder de aandacht krijgen.


Relevant voor deze bedrijfstypes

  • (Kleine) retail merken met producten (als producten worden aanbevolen op TikTok zijn mensen 1.4x sneller geneigd onderzoek te doen naar het product!)

  • Makers, designers, kunstenaars

  • Educatieve sector

  • Coaches


 

Ben jij er al uit waar jouw bedrijf thuis hoort? Denk je meer te halen op meerdere platformen, of ga je specialiseren en focussen op één platform?


Ik help je graag op weg in jouw keuze! Ik kan je adviseren óf het uit handen nemen. Mail me voor meer info, dan kunnen we bespreken wat ik voor je kan betekenen! ♡ hello@digitallane.nl


Comments


bottom of page