top of page
Sam Beumkes

Veelvoorkomende Social Media Fouten: Doelgroep niet bepalen

Bijgewerkt op: 14 okt. 2022

In deze reeks van blog posts ga ik de meest voorkomende social media fouten in detail behandelen. In elke post ga ik dieper in op de verschillende struikelblokken en geef ik tips zodat jij deze fouten kan voorkomen!

De fout van vandaag: Niet weten op wie je je moet richten.

Hoe ga jij mensen aanspreken als je niet weet wie je wilt aanspreken?


Als je een bedrijf of merk onder de aandacht wilt brengen heb je vast al eens overwogen om dat via social media te doen. Misschien heb je het zelfs al uitgeprobeerd. Social media blijft notabene groeien en dit bereik kan je niet laten liggen! Maar voordat je kan bepalen hoe je mensen gaat aanspreken online, moet je eerst op een rijtje hebben wie jouw doelgroep is.


De grootste valkuil: Te algemeen blijven


Veel bedrijven maken hele algemene posts, in de hoop een grote doelgroep aan te spreken. Maar het tegenovergestelde gebeurt: Je spreekt niemand aan. Want wie voelt zich nou aangesproken door super algemene teksten?


Wat je wilt, is content die aansluit op je doelgroep. Je voelt je pas verbonden wanneer de onderwerpen met jou resoneren en aansluiten op wat jij denkt, voelt en meemaakt.


Een grote doelgroep aanspreken lijkt heel slim, omdat je dan veel mensen aanspreekt. Maar je moet gaan voor kwaliteit, niet kwantiteit. Dus, vraag jezelf af: wie is jouw ideale klant?


Jouw ideale klant


Je doelgroep bepalen start met wie jouw ideale klant is. Met andere woorden: met welke mensen (of organisaties) binnen jouw doelgroep werk jij graag en/of voor wie is jouw aanbod het meest geschikt?


Om dit in kaart te brengen raad ik aan een ijkpersoon te maken. Dit is een fictief persoon die jouw ideale klant voorstelt.


Om dit uit te werken ga je kijken naar hun leeftijd, gender en locatie. Maar ook naar hobby's, interesses en werk. Als je het helemaal goed wilt doen ga je zelfs zo ver als het beschrijven van hun personaliteit, inkomen en nog veel meer.


Hak de knoop door, focus op een niche


Een niche is een kleinere doelgroep, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit. Een specifieker voorbeeld van een nichemarkt is bijvoorbeeld damesschoenen. Daar heb je trouwschoenen, wandelschoenen, sportschoenen, en ga zo maar door.


De truc is dus om jouw niche te vinden. Een niche kiezen lijkt heel riskant, want je gaat minder mensen aanspreken. Maar vergeet niet dat binnen dat segment er vaak ook minder concurrentie is.


Daarbij is de waarde nog vele malen groter. Want jouw niche bestaat uit de mensen die écht interesse hebben in wat je te bieden hebt, dus het is ook een doelgroep die sneller tot aankoop overgaat.


Het beste social media platform kiezen


Je hebt je doelgroep gekozen. Nu moet je gaan uitzoeken waar je doelgroep het meest actief is. Is dat Instagram? Facebook? Of misschien LinkedIn? Aanwezig zijn op alle platformen is niet nodig. Aanwezig zijn op de juiste platformen wel.



Content die jouw doelgroep aanspreekt


Je gaat aan de slag met je gekozen social media kanalen. Hoe jouw posts terecht komen bij de juiste doelgroep is voor latere zorg - want er zijn zoveel trucjes om je bereik te vergroten. Wat nog veel belangrijker is: Hoe ga je de posts aantrekkelijk maken voor jouw doelgroep?


Ga op onderzoek uit, lekker gluren bij de buren, wat posten jouw concurrenten? Puur voor inspiratie natuurlijk, want je wilt wel je eigen unieke twist eraan geven.


Ga je vervolgens eens écht verdiepen in jouw doelgroep. Pak die ijkpersoon erbij. Wat spreekt jouw doelgroep aan, wat zijn hun interesses, welke actuele gebeurtenissen sluiten daarop aan?


Ga ook vooral in gesprek met jouw doelgroep, daar is social media ook voor: Sociaal doen. Verdiep je in de problemen en struikelblokken die spelen binnen jouw doelgroep. En haak in, bied een oplossing. Wat kan jij hen bieden?


Zet vervolgens al je content ideeën op een rij, bijvoorbeeld in een spreadsheet. Ik raad zelfs aan content pilaren te gebruiken, zodat je posts kan maken met een gericht doel.



Als je eenmaal een lijst met content ideeën hebt die aansluiten op jouw doelgroep, dan kan je aan de slag met een content kalender, waarin je gaat plannen welke content je wilt plaatsen de aankomende maanden.


Moral of the story


Kies een relevante doelgroep voor jouw aanbod en pas je strategie en communicatie daarop aan.


Behoefte aan een sparringpartner? Dan zijn mijn Power Hour Sessies misschien wel wat voor jou!

留言


bottom of page