top of page
Sam Beumkes

Waarom jij een sterke merkidentiteit nodig hebt

Bijgewerkt op: 24 feb. 2022


Meer dan een logo


Als ik zeg ‘merkidentiteit’ bedoel ik niet alleen je logo. Jouw bedrijf, jouw merk, is zoveel meer dan dat — van kleurenpalet tot missie, van lettertype tot achtergrondverhaal. Samen geven al deze elementen jouw merk meer persoonlijkheid en een unieke identiteit.


Het is belangrijk om een sterke merkidentiteit te creëren voor jouw bedrijf. Je wilt consistent zijn. Want dat zorgt voor herkenning en vertrouwen. Daarbij wil je dat jouw ideale doelgroep zich verbonden voelt met jouw verhaal. Alleen op die manier kan je klanten omtoveren tot fans. Maar hoe doe je dat dan?


Wat maakt een merkidentiteit goed?


Connect ALL the dots! En graaf diep. Als alles een passend, doordacht geheel is, dan heb je een sterke merkidentiteit. Alle factoren en elementen moeten elkaar complimenteren.


Waar begin je?


Het is altijd lastig om een complete identiteit op een rijtje te zetten, maar je maakt al een goed begin als je start met het beantwoorden van de volgende vragen:


Het verhaal achter jouw bedrijf

  • Wat is jouw product of dienst?

  • Wat is de missie (reden van bestaan) en visie (toekomstplan) van jouw bedrijf?

  • Wat is jouw USP (Unique Selling Point)? Dus: Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Waarom zouden klanten JOUW dienst of product kiezen, en niet die van de concurrent?

  • Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Kies 3 tot 5 heldere kernwaarden.

  • Wat voor boodschap wil jij overbrengen naar jouw klanten?


Het visuele stuk

  • Wat voor uitstraling wil jij als bedrijf hebben? Hoe wil je dat klanten zich voelen wanneer zij in aanraking komen met jouw bedrijf?

  • Wat voor lettertypes staan jou aan? En welke niet?

  • Wat voor kleuren representeren het merk het best? Denk hierbij ook na over wat voor impact kleuren hebben en of dit past bij wat je wilt communiceren.

  • Is er een icoon wat voor jou iets betekent en wat je eventueel zou willen verwerken in jouw merkidentiteit? Bijvoorbeeld iets wat jouw verhaal kan versterken.

  • Wat doen andere bedrijven in dezelfde of vergelijkbare branches? Gluren bij de buren is altijd goed, zolang je erover nadenkt of je dat als guide wilt gebruiken, of daar juist van wilt afwijken.


De visuele merkidentiteit


Zodra je weet waar jouw merk voor staat en wat je wilt communiceren, dan gaan we kijken naar hoe we dit kunnen visualiseren. Alle elementen zullen worden uitgewerkt, en zullen een samenhangend geheel creëren. Het doel? Een sterke fundering creëren voor jouw merk. Eentje waar mensen zich geïnspireerd door voelen en waarmee ze zich willen associëren.


We beginnen met een logo, typografie, een kleurenpalet en sfeerbeelden. Deze worden naderhand vastgelegd in een stijlgids, zodat het duidelijk is hoe je consistent de branding kunt doorvoeren, want consistentie is key.


Klaar om een nieuwe weg in te slaan met jouw merk?


Het is tijd om jouw merk naar een nieuw level te tillen! Ik geef graag jouw huidige branding een make-over, of creëer een compleet nieuwe merkidentiteit.


Let’s connect! Stuur me een mailtje (hello@digitallane.nl). Ik heb een handige vragenlijst die je op weg kan helpen. Stuur deze door per mail, en dan gaan wij samen verder brainstormen in een (online) sessie.


Volg me ook op social media: @digitallane.nl op Instagram en Facebook.


0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page